W sobotę 13 kwietnia 2024 roku entuzjaści motoryzacji członkowie Koła SIMPatycy przy SIMP Oddział w Olsztynie zorganizowali II edycję Wykapanej Jazdy Oszczędnościowej, niezwykłe wydarzenie, które przyciągnęło uwagę miłośników motoryzacji z całego regionu. Głównymi inicjatorami imprezy byli ceniony ekspert oszczędnościowej techniki jazdy inż. Wiesław Bień oraz jego współorganizatorzy: mgr Wojciech Kozłowski, mgr inż. Maciej Wojczulanis. Wsparcie dla wydarzenia zapewnili również Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie – Wydział Nauk Technicznych – prof. dr hab. inż. Adam Lipiński, dr Michał Janulin, dr Magdalena Lemecha oraz Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego.
Celem rajdu było przede wszystkim promowanie ekologicznych praktyk motoryzacyjnych i edukacja w zakresie oszczędnej jazdy.
Zgłoszone załogi ( 30 załóg) rywalizowały w trzech kategoriach pojazdów: klasycznych (wyprodukowanych do końca 1994 roku), współczesnych oraz hybrydach. To zróżnicowanie pozwoliło na pokazanie różnorodności technicznej i stylistycznej samochodów.
Przed startem, każdy pojazd podlegał badaniu technicznemu, aby zapewnić uczestnikom bezpieczeństwo i sprawność techniczną podczas jazdy. Po tym załogi tankowały swoje pojazdy, a zbiorniki paliwa były zabezpieczane komisyjnie przed ewentualnym otwarciem podczas rajdu. Trasa rajdu o długości 120 km została starannie wyznaczona, aby dostarczyć uczestnikom zarówno technicznych wyzwań, jak i niezapomnianych widoków krajobrazowych. Uczestnicy musieli pokonać trasę w określonym czasie, utrzymując średnią prędkość około 70 km/h. Po dotarciu na metę, samochody były ponownie dokładnie tankowane, a ich wyniki klasyfikowane były na podstawie współczynnika K określonego wzorem:
Wartości opałowe poszczególnych paliw przyjęto według Rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 11 lipca 2020 roku w sprawie wartości opałowej poszczególnych biokomponentów i paliw ciekłych. Cała klasyfikacja, zarówno generalna, jak i w poszczególnych klasach, opierała się na wartościach wyżej wspomnianego współczynnika. Im niższa wartość współczynnika – tym lepszy wynik. Według takiej zasady zostały posortowane wyniki uzyskane podczas naszego Rajdu. Poniżej tabele wraz z wynikami załóg, które zdobyły czołowe miejsca w każdej z klas oraz w klasyfikacji generalnej. W tabelach znajdują się jeszcze ilości zużytego paliwa oraz przeliczone wartości zużycia paliwa w litrach na 100km.
Tabela 1. Klasyfikacja generalna
Miejsce | Numer startowy | Samochód | Rodzaj paliwa | Zużyte paliwo [litry] | Zużycie paliwa [litry/100km] | Współczynnik K [kJ/kg] |
1 | 1 | BMW 320d | Olej napędowy | 3,72 | 2.929133858 | 0.073267291 |
2 | 2 | Toyota Corolla | Benzyna 95 | 4,24 | 3.338582677 | 0.076451014 |
3 | 17 | Toyota Yaris | Benzyna 100 | 3,56 | 2.803149606 | 0.077333138 |
Tabela 2. Klasa I – samochody osobowe współczesne
Miejsce | Numer startowy | Samochód | Rodzaj paliwa | Zużyte paliwo [litry] | Zużycie paliwa [litry/100km] | Współczynnik K [kJ/kg] |
1 | 1 | BMW 320d | Olej napędowy | 3,72 | 2.929133858 | 0.073267291 |
2 | 4 | Toyota Corolla SD | Benzyna 95 | 4,96 | 3.905511811 | 0.095092061 |
3 | 18 | Seat Toledo 2 | Olej napędowy | 4,95 | 3.897637795 | 0.108893136 |
Tabela 3. Klasa II – samochody osobowe zabytkowe (rok produkcji do 1994 włącznie)
Miejsce | Numer startowy | Samochód | Rodzaj paliwa | Zużyte paliwo [litry] | Zużycie paliwa [litry/100km] | Współczynnik K [kJ/kg] |
1 | 15 | Mercedes-Benz W124 | Olej napędowy | 5,47 | 4.307086614 | 0.126011224 |
2 | 13 | Mercedes-Benz 190 W201 | Benzyna 100 | 7,09 | 5.582677165 | 0.139377039 |
3 | 11 | Volkswagen Golf II | Olej napędowy | 5,92 | 4.661417323 | 0.152634951 |
Tabela 4. Klasa III – samochody z napędem hybrydowym
Miejsce | Numer startowy | Samochód | Rodzaj paliwa | Zużyte paliwo [litry] | Zużycie paliwa [litry/100km] | Współczynnik K [kJ/kg] |
1 | 2 | Toyota Corolla | Benzyna 95 | 4,24 | 3.338582677 | 0.076451014 |
2 | 17 | Toyota Yaris | Benzyna 100 | 3,56 | 2.803149606 | 0.077333138 |
3 | 3 | Toyota Yaris | Benzyna 95 | 4,80 | 3.779527559 | 0.095299269 |
Należy podkreślić, że rajd nie faworyzował żadnej kategorii pojazdów, co sprawiło, że rywalizacja była sprawiedliwa i emocjonująca dla wszystkich uczestników. Poza aspektem sportowym, wydarzenie miało także istotny wymiar edukacyjny do promowania ekonomicznej i bezpiecznej jazdy.
II Wykapana Jazda Oszczędnościowa była niezapomnianym wydarzeniem dla wszystkich pasjonatów motoryzacji, którzy nie tylko przeżyli emocjonującą rywalizację, ale także aktywnie uczestniczyli w promowaniu odpowiedzialnego zachowania na drodze.
Opracował:
Wojciech Kozłowski
Prezes Koła SIMPatycy