29-30 września 2023 rok
Członkowie olsztyńskiej Sekcji Samochodowej należącej do Polskiego Towarzystwa Inżynierów Motoryzacji (PTIM) i działającej przy Oddziale SIMP w Olsztynie uczestniczyli w Zebraniu wyjazdowym Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej PTIM w Rydzynie. Zebranie połączone było z wyjazdem technicznym dla członków PTIM SIMP.
Oddział z Olsztyna reprezentowali: Sebastian TOBAJ i Bartosz MOCZULAK.
W ramach wyjazdu technicznego uczestnicy zapoznali się z szeregiem referatów połączonych ze zwiedzaniem przedsiębiorstw zajmujących się produkcją, jak również naprawami głównymi.
W pierwszym dniu spotkania, tj. 29.09.2023 roku uczestnicy zapoznali się z referatem nt. „Podstawowe zasady remontu silnika spalinowego” połączonego ze zwiedzaniem i zapoznaniem się z obszarami produkcji firmy MAHLE Polska w Krotoszynie. Nad prawidłowym i bezpiecznym przebiegiem wizyty czuwał pracownik MAHLE Polska – mgr inż. Maciej Hadryś. Ogrom wiedzy teoretycznej i praktycznej połączonej z realnymi problemami produkcji tulei cylindrowych i tłoków do silników spalinowych wzbudził ogromne zainteresowanie członków PTIM, wśród których znajdowali się diagności samochodowi, rzeczoznawcy, likwidatorzy szkód komunikacyjnych, pracownicy jednostek badawczych czy właściciele warsztatów samochodowych. Uczestnicy zapoznali się z każdym etapem produkcji tulei cylindrowych i tłoków – począwszy od odlewni, poprzez dział obróbki skrawaniem, a kończąc na etapie kontroli jakości. Namiastką emocji związanych z poszczególnymi etapami produkcji może być nagranie, które w telegraficznym skrócie przedstawia fabrykę MAHLE Polska w Krotoszynie – jest to bardzo ciekawy materiał:
Kolejnym miejscem spotkania było Przedsiębiorstwo Motoryzacyjne Różopol Wachowiak w Kobiernie, specjalizujące się w remontach i naprawach głównych silników spalinowych. Referat nt. „Rodzaje i technologia remontu silników spalinowych w firmie Wachowiak” połączony był ze zwiedzaniem zakładu. Rodzinna atmosfera, bogata i ciekawa historia oraz szeroki zakres oferowanych usług wzbudził bardzo duże zainteresowanie uczestników i przyczynił się do szeregu dyskusji dotyczących dobrych praktyk oraz problematyki i złożoności procesu remontów silników spalinowych.
Na zakończenie tego intensywnego dnia, po kolacji w Zamku SIMP w Rydzynie, dyrektor Zamku, mgr inż. Zbigniew Szukalski, zaprosił całą grupę PTIM na wspólne zwiedzanie i zapoznanie się z ofertą Zamku. Uczestnicy z wielką uwagą wsłuchiwali się w historię Zamku, jego trudne okresy oraz perypetie rodu m.in. Leszczyńskich. Mimo późnych godzin, charyzma kol. Szukalskiego w opowiadaniu ciekawostek i przywoływania przebiegu wydarzeń historycznych nie pozwoliła uczestnikom na nudę.
Z ofertą Zamku SIMP w Rydzynie można zapoznać się pod linkiem: https://zamek-rydzyna.com.pl/
Kolejnego dnia członkowie PTIM zapoznali się z referatem „Najnowsze trendy w napędach pojazdów samochodowych” wygłoszonym przez kol. dr inż. Piotra Bielaczyca. Dodatkowo przedstawiona została również działalność Stowarzyszeń FISITA i SAE w Polsce i na świecie.
Kolejny referat nt. „Konstrukcja nowego typu silnika z wahaczowym mechanizmem korbowo-tłokowym” wygłosił prof. dr hab. inż. Stanisław Szwaja. Współtwórcą omawianego silnika był mgr inż. Mirosław Szymkowiak, od którego nazwiska w/w silnik przyjął swoją nazwę. Dalsze rozmowy przeniosły się do zakładu wynalazcy i konstruktora silnika spalinowego o zmiennym stopniu sprężania mgr inż. Szymkowiaka, znajdującego się w Maruszewie. Tam uczestnicy zapoznali się z poszczególnymi wersjami silnika, naocznie i namacalnie mogli doświadczyć pracy takiej konstrukcji silnika oraz osobiście porozmawiać z konstruktorem. Wspaniała działalność, pasja i chęć pozostawienia po sobie czegoś więcej przyczyniła się nie tylko do uzyskania patentu, lecz stanowiła również doskonałe zaplecze do rozwoju Zakładu produkcyjnego, które mgr inż. Mirosław Szymkowiak prowadzi wraz ze swoim synem. Kolejny przykład rodzinnej działalności, współpracy i pasji m.in. do motoryzacji wzbudził wśród zwiedzających i uznanie i przyczynił się do długich rozmów i wymiany doświadczeń.
Więcej informacji na temat konstrukcji silnika Szymkowiaka można przeczytać pod poniższym linkiem lub innymi artykułami dostępnymi w sieci, ponieważ zdjęcia mogą nie oddać jego fenomenu:
Na zakończenie Prezes Zarządu Głównego PTIM SIMP – mgr inż. Piotr Gębiś wręczył wszystkim zebranym certyfikaty uczestnictwa w referatach.
Ogrom atrakcji i świetną organizację spotkania przygotował Prezes Zarządu Oddziału Regionalnego PTIM SIMP przy Oddziale Kaliskim SIMP – kolega mgr inż. Paweł Wojewoda.